Dag 23: Wachten op een bus

12 mei 2017 - Hatton, Sri Lanka

Kandy ontvluchtten we met de trein, die ons door Sri Lanka's bergland bracht naar Hatton.
De veroverde zitplaatsen hadden we uiteindelijk niet nodig, want een plekje in de deuropening is veel meer waard tijdens deze treinreis.
Het enkel spoor waarvandaan mensen net voor je aan de kant springen, leidde de blauwe wagonnen door de groene heuvels. Bedekt met palmbomen, naaldwouden, rivieren en watervallen.
Het duurt drie uur tot Hatton, maar met een rit die je doet denken aan een Disneylandattractie gaat dat zo voorbij.

Op 12 mei was de minister president van India op bezoek in Sri Lanka. Welke plaats beter te bezoeken dan Hatton. Omdat het klein is en transport volledig afhankelijk van het openbaar vervoer, is het altijd leuk om te zien wat het effect is als je een dag alle toegangswegen blokkeert.
We wilden graag door naar Dalhousie, waar we een nachtelijke klim naar Adam's Peak hadden gepland, maar daar werden we niet in geholpen. De bus waar we al een uur op wachtten keerde na twee minuten om naar de parking. Zonder inlichtingen zijn we daar in een stampvolle bus weggezet.

Omdat mijn vaccinatieplanning een dag uitloop niet toestaat, hebben we uiteindelijk de wachtbus verlaten en blijven we vannacht in Hatton om morgen direct naar Nuwara Eliya te treinen. We doen 'little Adam's peak' bij Ella wel. Dan ben je voor de lunch tenminste weer terug.

Vragencorner:
Kottu rotti is een gerecht waarbij de noodles of rijst zijn vervangen door kleingesneden rottikoek. Je moet er wel veel saus bij hebben, want anders is het erg droog.
Buffalo curd is yoghurt wat ze verpakken in een gebakken pot, die we in elk hotel achterlaten.

Bonus: Wij eten altijd op plekken die er niet erg uitnodigend uitzien. Waardoor je zonder toeristen, onder de lokale bevolking voor een paar honderd roepie kunt eten.
(100 roepie is 60 cent)

1. Nielco of Henriëtte:
    12 mei 2017
    Je hoeft toch pas volgend weekend weer een vaccinatie?
  2. Opa en Oma de Jong,:
    12 mei 2017
    Wat een avonturen ,
    Zo,n treinreis, door het land, lijkt me prachtig !!!
    Val er niet uit, of gaat t,ie niet zo snel,
  3. Jan van de P.:
    13 mei 2017
    Dank voor de treinenfoto's. Als treinengek geniet ik hier erg van!!! Diesel? Of Stoom?