Dag 20: De dag dat Kevin bijna stierf

9 mei 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

Vandaag ging de wekker heel vroeg om 4:15. We zouden namelijk Pidurangala Rock beklimmen om van boven op die rots de zonsopgang mee te maken.

Dit hebben we niet gedaan, want we hadden ons verslapen. Ik werd wakker van de wekker en heb die uitgezet en ben weer verder gaan slapen. Morgen weer een poging.

Na een beetje lekker uitslapen kregen we ons ontbijt: een spiegelei, heel veel toast, boter, jam, watermeloen en natuurlijk banaantjes.

Toen maar besloten om Dambulla te bezoeken. Met de bus gingen we daarheen voor 34 roepie. Lekker goedkoop dus. Zo zien we dat graag.

In Dambulla staat het grootste boeddhabeeld ter wereld. Althans dat stond op het bordje. Ik heb het niet kunnen controleren. Maar hij was groot.

Op weg naar de grotten die bij het tempelcomplex horen zie je vele aapjes gezellig naast elkaar zitten. We zagen zelfs een moeder met baby. Tempels en apen gaan in Azië (of in ieder geval Nepal en Sri Lanka) altijd samen.

Na een trappenloop kom je dan eindelijk aan bij de grotten en vertelt een andere reïncarnatie van Bob Marley dat je ergens anders weer naar beneden moet om een ticket te kopen. Lekker handig mensen. Verkoop dan toch die tickets bij de ingang.

Die grotten stellen overigens niet heel veel voor. Er zijn er 5 in totaal, maar als je de eerste hebt gezien, heb je ze allemaal gezien. Gewoon wat boeddhabeelden in een grot. En hier en daar wat plaatjes van Vishnu en Ganesha. We hebben wel het gebed van een aantal Chinezen mogen aanschouwen. Hier werden we even stil van. Niet omdat het mooi was.

Na een lunch weer terug met de bus naar huis. Onze chauffeur deze keer was Captain Slow. Maar dankzij hem zitten we nu toch weer in Sigirya. Bezweet van de hitte zijn we toen maar gaan zwemmen in het meertje hier dichtbij (dat toch ook wel best ver is).

Toen ging ik maar eens kijken of we ergens buffalo curd konden scoren. Ons favoriete toetje hier in Sri Lanka. Maar toen ik wegliep van onze homestay viel er plots een kokosnoot naar beneden op nog geen halve meter afstand. Die had wel eens op mijn hoofd kunnen vallen...

In de avond begon het te storten en de stroom doet het niet zo goed. Vandaar dat je dit weer een dag later moet lezen. Tjeerd heeft echter in de regen gespeeld en om 19:30 kregen we eindelijk ons eten. Maar wel zonder "Sri Lankan black tea with milk" helaas. En zonder buffalo curd.

1. De meeste kokosnoten die wij hebben gezien zijn inderdaad zo groen. Koningskokosnoten zijn echter iets geler van kleur en hebben schijnbaar lekkerder kokoswater.
2. Jackfruit is een hele grote vrucht. Toen wij het kregen van iemand deed ie er zout en peper op. Leek een beetje op avocado, maar volgens mij moet het een beetje zoet smaken.
3. Jazeker. Vragen worden gewoon beantwoord!

-Kevin

1. Nielco of Henriëtte:
    10 mei 2017
    Dank je Kevin, voor de uitgebreide beantwoording van al mijn vragen! En nu moeten jullie ons niet meer zo laten schrikken aub.
  2. Gerda:
    10 mei 2017
    Een keer uitslapen is natuurlijk ook wel fijn. Dus jullie komen toch nog familie tegen . Jammer van de wifi, maar ach, als we maar weer wat van jullie horen. Heb jij even een goede beschermengel gehad zeg. Blij dat die " apen " niet kunnen mikken en de kokosnoot jou gemist heeft. Fijne dag vandaag.
  3. Laura Janse:
    10 mei 2017
    Pfff wat een beeld. Daniël 3:1.
  4. Dini van Rijswijk:
    10 mei 2017
    Weer een mooi verhaal....beetje bizare titel, maar oké, je hebt het overleefd, die kokosnoot...weer een mooi verhaal.