Dag 19: De tomaten van Sri Lanka

8 mei 2017 - Sigiriya, Sri Lanka

De tomaten van Sri Lanka

Een tomaat is best bijzonder. Een internationale vrucht, die in Nederland kan groeien. Als je een tomatenplant ziet denk je. Wow, mijn voedsel gewoon direct van het land. - dat kun je ook bij koeien denken, maar ik bedoel dat je het direct van het land zou kunnen eten. - dat kun je ook bij koeien denken, maar dan ben je gewoon een smeerlap.
Tomaten verbouwen is dus best wel tof. Stel dat de supermarkten sluiten, heb je alsnog reteveel tomaten.
Stel dat in Sri Lanka de supermarkten zouden sluiten.
Dan zou iedereen hier rustig verderleven. Want alles groeit naast de deur. En niet alleen in je tuin of op je akker, maar gewoon langs de weg of in het park.
Dit zijn de tomaten van Sri Lanka:
-koningskokosnoten
-limoenen
-mangoos
-sinaasappels

We worden altijd aangesproken met 'hey, where you from?' Of 'where you going!' Als gezonde toerist zeg je dan hallo en loop je verder, maar als een boer tot z'n knieën in het rijstveld iets roept, biedt dat perspectieven.
We hebben na een praatje dus maar meteen geregeld dat hij 's avonds kokosnoten voor ons zou plukken. Die hebben we fijn opgegeten, want het duurde vet lang tot het avondeten wat we dit keer bij ons verblijf geregeld hadden.

Het Sri Lanka gevoel begint in Sigiriya wel te komen. Omdat hier wel wat te doen is. Zoals zwemmen aan de voet van een vulkanoïde berg.

Nu gaan we slapen, want we moeten morgen weer een zonsopgang zien.

1. Nielco of Henriëtte:
    8 mei 2017
    1. Zijn kokosnoten altijd groen als ze zo vers uit de boom komen?
    2. Wat is jackfruit?
    3. Heeft het zin om op deze plek vragen te stellen of lezen jullie onze liefdevolle reacties helemaal niet?
    4. Xx
  2. Nielco of Henriëtte:
    Slim bezig :-)
  3. Laura Janse:
    8 mei 2017
    Leuk verhaal Tjeerd. Eindelijk iets over het inlandse leven.
  4. Jan van de P.:
    9 mei 2017
    Gratis fruit! Neem maar wat mee. Maar heerlijk dat verse spul op je bord! Vurrukkuluk!!
    Geniet ze!
  5. Nielco of Henriëtte:
    10 mei 2017
    Nielco schrijft ook onder mijn naam zie ik :-(