Dag 26: Ella Ella

15 mei 2017 - Ella, Sri Lanka

Dat ze hier vrij veel warm eten, daar zijn we al aan gewend. Maar 's ochtends pasta met prei in plaats van toast met ei is toch even slikken. Het was koud, ik weet niet of dat goed of slecht is, maar het heeft onze oneindige trek tot elf uur gestild.

Omdat Ella in the hill country tussen en op de bergen ligt, koelt het 's nachts af naar een fijne 15 graden. Dat wordt 's ochtends snel gelijkgemaakt met een schokkende 30.
Reeds bezweet liepen we het landgoed van onze gastvrouw af, waar af en toe een hert langssprint, richting het centrum van het dorp.
Anders dan in veel steden die op de kaart staan, is Ella redelijk gewoon gebleven. Het is alsof ze de industriële revolutie een beetje aan zich voorbij heeft laten gaan. Veel mensen leggen de korte afstanden te voet af en er is éen halte vanwaar je bus zou nemen naar een volgende stad.
Het is heuvelachtig en begroeid, achter de restaurantjes zijn 'spice and herbal gardens', theeplantages en heel veel gasthuizen.
Onze zakken gevuld met broodjes lieten we de stad achter ons, richting de onbewoonde natuur.

Na een uur kwamen we (niet geheel toevallig) aan bij de mooiste spoorbrug van Sri Lanka. Omdat we net de trein gemist hadden, hebben we twee uur gewacht op de volgende die de brug over zou komen. Een tweede maal waarbij Sri Lanka als Disneyland voelt. Je wacht twee uur op een lolletje van vijf seconden.
De eerste keer was de treinrit van Kandy naar Ella, waar je overspoeld wordt wisselende uitzichten, tunnels, wolken en het extra effect van watervaldruppels in je gezicht.

Pot thee met koekjes en banaan krijg je voor €1,50 bij het hutje dat uitkijkt op de Nine Arches Bridge.

Een kilometer teruglopen komt uit bij de ingang van Little Adam's Peak, waarvan we haar grote zus hadden overgeslagen.
Vanaf de top kijk je uit op de veel hogere Ella Rock, een magnifiek uitzicht, dat wederom beter is vanaf de kleine heuvel ernaast dan de statige rots zelf.
Naar links kijk je tussen de bergen door naar schitterende meren, die snel wegtrekken achter de wolken.

We willen toch ook de theefabriek en Rawana Falls zien, dus we blijven nog een dag, wat niet echt een probleem is.
Ik raad bij deze aan elke reiziger die van plan is hiernaar toe te komen: neem vanaf het vliegveld de bus naar Kandy, trein naar Ella, blijf in Ella en dan weer terug naar huis.

1. Nielco:
    16 mei 2017
    Hoi Tjeerd, heb je ook kleding gekocht, van die echte Srilankaanse?
  2. Opa en oma:
    16 mei 2017
    _wat weer een prachtig verhaal. Bedankt jongens !!