Dag 27: De theefabriek

16 mei 2017 - Ella, Sri Lanka

Als je geen interesse hebt in hoe ze thee maken, sla dan volgende alinea over.

Voor groene thee worden de jonge blaadjes van de theeplant geplukt. Of Chinese kamille, letterlijk vertaald vanuit het Latijn. Deze worden direct verhit tot 90 graden in een grote draaiende trommel, waarna het resterende vocht eruit wordt geperst door grote maalstenen. Om ze helemaal te laten drogen worden ze vier uur in langzame centrifuges tot 120 graden verwarmd. Alle thee wordt opgevangen en met trillende platen gesorteerd op bladgrootte. Van blad tot poeder is mild tot sterk. De verschillende sterktes worden met een schepje gedaan in zakken die zestig kilo thee kunnen bevatten en vervoerd naar India, oost-Azië en Europa.
Dat hebben we geleerd in Newburghs green tea factory, waarvan er twee zijn in heel Sri Lanka.

Na de theefabriek zijn we door de theeplantages naar de Ella cave gelopen, wat letterlijk een donker gat in een rots is vijf kilometer verderop.

Na de opwarmmaaltijd bij onze gastfamilie hadden we nog zin in curd dus besloten we niet een maar twee liter yoghurt te kopen. Dat bleek uiteindelijk 500 ml te zijn. Toen we de verkoper met deze oplichterij confronteerden heeft hij voor onze neus zijn Tripadvisor certificaat aan diggelen gegooid. Hoefden wij het niet te doen.
Het was wel grappig, maar alsnog geen curd.

1. Laura Janse:
    17 mei 2017
    Leuk Tjeerd die theefabriek. Jullie verhalen doen me denken aan het feuilleton in de krant. Ik moet ze goed bijhouden anders raak je hopeloos achter.
    Bedankt weer!
  2. Dini van Rijswijk:
    17 mei 2017
    Weer wat geleerd over thee....
  3. Gerda:
    17 mei 2017
    Heel proces hoor, dat theegebeuren. Ik zal eraan denken als ik groene thee drink.
  4. Christina:
    19 mei 2017
    neem je thee voor mij mee?