Dag 31: Moessonseizoen

20 mei 2017 - Mirissa, Sri Lanka

In het rustige Tangalle werd mijn nachtrust om vier uur verstoord. Niet door Islamitisch gezang, wat wel aanwezig was, maar hier niet zo storend, maar door jeukende voeten. Omdat ik onder een klamboe sliep wimpelde ik het gevoel van landende insecten op mijn benen het uur daarvoor af als een iets uit mijn droom. Nu het jeuken toch realistische vormen aan begon te nemen, besloot ik het licht aan te doen. Ik aanschouwde een zoemende muggenfamilie die schuilplaats had gevonden aan de vruchtbare kant van het muggennet. Twintig rode vlekken later kon ik mijn slaap voortzetten die tot het ontbijt onafgebroken zaligheid was.
De toast met ei was... gewoontjes, met vandaag een hint naar exotisch Sri Lanka in de vorm van een papayasmoothie.

De busrit was kort naar Mirissa, maar in twee uur kun je flink doof worden van de herrie die ze in de expresbussen draaien. Omdat de lokale muziek niet zo denderend is, heeft de ondernemende chauffeur een stuk of vier subwoofers in zijn voertuig geinstalleerd die het geheel een fijne (doven)discosfeer geven.

Langs witte stranden en de kolkende Indische Oceaan sjeesde de bus onze volgende bestemming langs, waar we snel uit het deurgat sprongen.

Mirissa is prachtig, niet veel verschillend van Tangalle, maar we hebben een Secret Beach ontdekt. Een sikkelvormig strand met grote rotsen die het golvende water aan het strand van de grote zee scheiden. Kijk uit voor de zeeduivels en bloedzuigers. Het strandje ligt bezaaid met schelpen en versteend koraal. Dat is wel zonde, want ooit bruiste het rif van Sri Lanka van leven, nu is alles dood en kapot. Sommigen zeggen door de tsunami, een ander beschuldigt de toeristen met hun grote Europese voeten.

De reden dat wij deel zijn van de hooguit twintig toeristen in dit hele dorp ontdekten we snel. Tegen het eind van de middag stak een wind op en begon het een halfuur mild te regenen. Het moessonseizoen was daadwerkelijk begonnen. De helft van de restaurants hier is dicht en je kunt onderhandelen tot je vijf euro voor een slaapplaats betaalt. Dat betekent dus genieten van de mooiste stranden zonder dat er ook maar iemand anders je horizon vervuilt.

1. Dini van Rijswijk:
    21 mei 2017
    Weer mooi geschreven....jullie komen niet in dorpjes die overladen zijn met toeristen...en je kan voor weinig geld lekker eten.