Dag 32: Dolfijnen en walvissen

21 mei 2017 - Mirissa, Sri Lanka

In Mirissa wilde wij wel eens op walvisexcursie gaan. In principe wilden we met Raja and the Whales, omdat die goed aangeschreven staat en de dieren niet opfokt. Zij zijn echter van mei t/m juli gesloten vanwege het moessonseizoen. Gelukkig is de man van onze homestay kapitein van een boot die walvisexcursies organiseert. En tja, als Raja niet wil dan zoeken we wel iemand anders.

En dus gingen we vanochtend vroeg op walvissenjacht. Als in: op zoek naar walvissen. We hadden geen harpoenen meegenomen natuurlijk. De zee was best ruig en het voelde soms net alsof je in een achtbaan zit. Sommige medepassagiers hadden daar flink last van. Er is vandaag flink wat kots vergoten.

Na zo'n 45 minuten varen kwamen we al dolfijnen tegen. Honderden van die beesten springen omstebeurt of tegelijkertijd uit het water. Een erg mooi gezicht. Maar we gingen natuurlijk voor de walvissen. Na een tijdje zagen we gelukkig wat walvissen aan de oppervlakte een luchtje happen. Al gauw doken ze echter onder en moesten we 15 minuten wachten totdat ze weer bovenkwamen. Uiteindelijk hebben we niet heel veel van de walvissen gezien. Ze zaten best ver weg en je ziet grotendeels een waterspuit omhoog komen zodat je weet waar ze zitten, terwijl je ze niet echt ziet.

Na een paar pogingen dichterbij te komen zijn we weer richting de haven vertrokken. Toen zeiden de bootjongens dat ze geen salaris kregen en of je dan wat geld in een potje wilde doen als je tevreden was. Echt tevreden was ik niet. En ik had ook geen geld bij me.

Morgen zien we jullie in Galle. Dat moet een stukje Hollands glorie zijn.

-Kevin

1. Gerda:
    21 mei 2017
    Echt heel leuk dat jullie dolfijnen hebben gezien, jammer van de walvissen, maar in del verte zien is toch nog beter dan helemaal niet.
  2. Jan van de P.:
    21 mei 2017
    Wees blij dat je geen Jona heet. Dolfijnen zijn ook prachtbeesten!! Gewoon genieten!!!
  3. Agnes:
    21 mei 2017
    Wauw wat mooi zeg. Ik zou hier al blij mee zijn. Maar ik snap wel dat walvissen een heel andere beleving zijn dan dolfijnen.
  4. Dini van Rijswijk:
    23 mei 2017
    Toppie hoor....jammer,maar toch een beetje van de walvissen gezien....je moet wel een stevige maag hebben in zo'n bootje (zou niks voor mij zijn)...