Dag 30: Verlaten strand

19 mei 2017 - Tangalle, Sri Lanka

Bij het zien van Tangalle besef ik me dat we Arugam Bay ook wel hadden kunnen overslaan. Toeristen kiezen duidelijk vaker voor Arugam dan hier, in deze tijd van het jaar tenminste, want alle restaurants en hotels zijn leeg, net zoals het verlaten strand. Welke in tegenstelling tot het oosten, hier, in het zuiden van Sri Lanka, wel fijne surfgolven heeft.
Tangalle heeft een klein stedelijk centrum, waar je voor twee euro rijst en curry kunt halen. Een paar minuten lopen is het naar het strand. Aan de kust wordt de branding mooier naarmate je noordelijk gaat, een blauwe zee slaat neer op groen begroeide rotsen en het langgerekte strand ligt bezaaid met inheemse schelpensoorten. Éen westerse familie viert hier ook vakantie en verder houden twee lokale broertjes een oude vlieger in de lucht.

Aan de andere kant van de weg ligt een aantal lagoons (dat is vakantietaal voor 'vijvers') waar de toeristen in de zomer tussen de bamboeeilandjes door kunnen kayaken. Vergane glorie voelt het wel, in het laagseizoen, maar over een paar maanden zullen er vast weer duizenden gezinnen vol verwachting naar Tangalle trekken.